Senin, 09 November 2015

Apa Perbezaan Antara Timur dan Elemen Barat?

Apa Perbezaan Antara Timur dan Elemen Barat?

Perbezaan yang paling ketara adalah jumlah: Cina 5 Elements untuk Timur dan 4 bagi Barat.

Di Barat, kami mengambil kira unsur-unsur sebagai berkaitan dengan mata kardinal: Utara, Selatan, Timur dan Barat. Orang Cina 5 Elements, bagaimanapun, mengambil semua arah kira dan juga langit, bumi dan pusat.

Di Barat, Elemen adalah Bumi, Api, Kayu dan Air, berkaitan dengan empat arah dan bahan-bahan yang orang bersifat berdasarkan melihat di sekeliling mereka - pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan, kotoran dan tanah, api dan kehangatan, bersama-sama dengan air yang menghidupkan. Struktur rohani dibina di sekitar sistem ini adalah kompleks, sebagai contoh, tradisi asli Amerika. Ia mengalir dari satu pengiktirafan asas yang alam semula jadi dan alam sekitar adalah kuat, kompleks dan, bagi orang-orang untuk terus hidup, mereka perlu hidup dalam harmoni dengan elemen-elemen ini, dan bukannya cuba untuk memaksa kehendak mereka kepada mereka.

Sebaliknya, orang Cina 5 sistem Element mengakui bahawa aliran semula jadi dan alam sekitar boleh dimanipulasi. Amalan-amalan yang berkembang daripada Cina 5 Elements - terapi penyembuhan, seperti Akupunktur, Shiatsu, Perubatan Tradisional Cina; seni mempertahankan diri pertahanan dan serangan; alam sekitar Feng Shui dalam semua bentuk; Tai Chi dan semua bentuk penyembuhan, keharmonian dan keseimbangan - memerlukan pemahaman kitaran aliran, perubahan dan pertumbuhan melalui 5 Elements.

Orang Cina Five Elements telah digunakan selama beribu tahun untuk menjaga orang yang sihat, hidup dalam harmoni dengan alam sekitar, menyokong hubungan, menjana kekayaan dan untuk membantu orang mencari cara yang positif untuk hidup, berkembang, menikmati kehidupan dan umumnya gembira dan sihat. Dan sistem ini telah mempunyai pengaruh yang besar di seluruh dunia.

Sebagai contoh, adakah anda tahu bahawa urut, homeopati dan akupunktur tumbuh dari akar yang sama, merebak di sepanjang Jalan Sutera - mereka laluan perdagangan yang digunakan oleh orang Cina untuk berdagang di seluruh Asia dan Eropah?

Adakah anda tahu bahawa di China, Perubatan Cina digunakan hak bersama Perubatan Barat untuk merawat pesakit dalam perubatan arus perdana di sana?

Oleh itu, ketika unsur-unsur Barat kekal lebih daripada amalan gaya hidup alternatif, orang Cina 5 sistem Element boleh dilihat mempunyai kaitan dalam arus perdana, kedua-dua di Timur dan di Barat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar