Senin, 09 November 2015

Jenis yang berbeza daripada gentian dan Kesan pada Sindrom Usus Mudah Rengsa

Jenis yang berbeza daripada gentian dan Kesan pada Sindrom Usus Mudah Rengsa

Sindrom Usus Mudah Rengsa memberi kesan kepada kira-kira satu dalam enam orang di UK pada satu ketika dalam hidup mereka dan biasanya ia memberi kesan kepada wanita lebih daripada lelaki. IBS adalah suatu keadaan fungsi usus, ia dipanggil ini kerana ia berkaitan dengan masalah dengan fungsi sebenar usus dan bukan sebarang keabnormalan dengan usus itu sendiri. Gejala IBS adalah luas dan pelbagai dan biasanya berbeza dari seorang ke seorang dan antara kes, namun beberapa gejala yang biasa termasuk rasa loya, cirit-birit, kekejangan perut yang teruk dan keletihan. IBS boleh disebabkan oleh banyak faktor tetapi beberapa rawatan yang lebih biasa bagi IBS termasuk ubat semula jadi seperti minyak pudina dan perubahan yang mudah untuk diet seseorang - Artikel ini akan pergi ke lebih mendalam mengenai satu perubahan tertentu, pengecualian atau kemasukan serat untuk mengurangkan gejala IBS.

Gentian dasarnya adalah sebahagian daripada makanan yang tidak diserap ke dalam badan - sebaliknya, ia kekal di dalam usus anda dan merupakan salah satu komponen teras najis. Terdapat banyak kumpulan makanan yang berbeza yang mengandungi serat termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, roti mil penuh dan bijirin dan terdapat cukup banyak nasihat yang bercanggah mengenai sama ada atau tidak serat sebenarnya akan meringankan gejala sindrom usus dan sasaran punca utama keadaan. Sesetengah orang mendapati bahawa peningkatan pengambilan serat boleh gejala sebenarnya lebih teruk tetapi masalah yang sebenar, kerana ramai orang telah dijumpai, terletak kepada jenis gentian anda termasuk dalam diet anda.

Terdapat dua jenis serat: serat larut dan serat larut. Serat larut adalah sejenis serat yang larut dalam air; rakan sejawatannya, yang serat tidak larut, tidak. Adalah penting, apabila mensasarkan gejala IBS, untuk memasukkan lebih banyak serat larut dalam diet anda - contoh makanan yang tinggi dengan serat larut termasuk oat, kacang dan beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar