Senin, 09 November 2015

Kebenaran Tentang Aromaterapi dan Essential Oils

Kebenaran Tentang Aromaterapi dan Essential Oils

Tahun-tahun kebelakangan ini, populariti aromaterapi telah berkembang dengan mantap. Bilangan banyak pengeluar menawarkan hampir setiap jenis minyak pati telah membanjiri pasaran. Ia telah menyatakan bahawa perubatan alternatif, di mana aromaterapi merdeka, mula mempunyai ramai pengikut lagi.

Aromaterapi adalah penggunaan minyak penting dalam merawat pelbagai penyakit. Sejak zaman kuno, telah terdapat rekod itu diambil bekerja sebagai ubat. Tetapi ia hanya pada abad ke-19 apabila kajian telah secara rasmi dibuat mengenainya. Perancis dikatakan telah menggunakan minyak pati untuk merawat luka-luka tentera mereka semasa Perang Dunia Kedua.

Terdapat pelbagai jenis minyak pati yang digunakan dalam aromaterapi. Setiap jenis dikatakan untuk merawat sesuatu jenis penyakit. Pengamal aromaterapi percaya bahawa ia boleh menyembuhkan bukan sahaja badan seseorang tetapi fikiran dan semangat juga. Apabila digunakan sebagai minyak urut, ia boleh melegakan sakit otot dan sendi dan memberikan kelegaan tertentu untuk minda. Sebagai contoh, limau gedang dikatakan toner yang berkesan dan astringen. Ia boleh membantu mencantikkan kedua-dua di dalam dan di luar seseorang. Lain adalah Ravensara yang dipercayai menjadi sangat kuat anti virus dan juga boleh menyembuhkan selesema.

Pengamal perubatan berhati-hati walaupun aromaterapi. Mereka masih berkeras bahawa dadah makmal dihasilkan adalah lebih berkesan daripada minyak yang digunakan dalam aromaterapi. Dadah ini telah diteliti secara menyeluruh dan diuji selamat dan berkesan dalam rawatan penyakit. Perkara yang sama tidak boleh dikatakan dengan minyak pati. Tidak pernah ada kajian kukuh untuk membuktikan sebaliknya. Penjagaan dan berhati-hati perlu senaman juga dalam penggunaan minyak penting kerana mereka adalah untuk kegunaan luaran sahaja.

Perbahasan boleh terus tanpa henti pada kegunaan minyak tersebut. Tetapi satu perkara yang tidak dapat dinafikan, penggunaannya dalam aromaterapi memang boleh membantu berehat orang itu dan mengurangkan rasa sakit. Ia mungkin tidak dadah hairanlah kerana banyak pengeluar minyak pati ingin anda untuk percaya, tetapi banyak manfaat yang boleh membawa sebab-sebab yang cukup mengapa anda perlu terus mengunjungi ia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar