Senin, 09 November 2015

Simpul saraf Sista Rawatan

Simpul saraf Sista Rawatan

Simpul saraf cyst adalah kantung bengkak yang penuh dengan cecair. Ia biasanya tidak memerlukan rawatan kerana sista simpul saraf hanya tidak berbahaya dan hanya akan mati akhirnya. Walau bagaimanapun doktor anda mungkin akan meminta anda untuk memastikan bahawa tiada apa yang berlaku luar biasa sehingga ia akhirnya hilang.

Terdapat beberapa elemen yang mempengaruhi penyingkiran sista simpul saraf ini. Salah satunya adalah apabila ia menyebabkan kesakitan dan ia membina bersama-sama dengan aktiviti anda, dan jika ia menjadi penghalang atau inferens dengan perkara-perkara yang anda lakukan setiap hari. Ia mencetuskan genggaman anda dan gerakan bersama untuk hilang. Perkara yang lain akan menjadi pengubahan sensasi anda dengan menekan atau memulakan saraf. Perasaan kesemutan di jari atau tangan boleh dirasai. Faktor yang paling utama adalah untuk melihat jika sista menjadi dijangkiti dan memberi kesan kepada tulang pergelangan tangan, tulang jari atau ligamen. Pemindahan dan rawatan sista simpul saraf yang sangat boleh dilakukan, beberapa perkara berikut perlu diambil kira:

Anda boleh mengecilkan kantung berisi cecair dengan memakai pergelangan tangan atau jari anduh. Ini akan menggalakkan pergerakan kurang pergelangan tangan atau tangan, yang membantu dalam mengurangkan cecair dalam kantung simpul saraf ini. Pastikan tidak mengganggu bekalan darah ke pergelangan tangan dan tangan dengan meletakkan anduh terlalu ketat. Anda mungkin berasa kebas, kesemutan, sakit yang meningkat dan kesejukan di tangan sekali anduh terlalu tegar.
Aspirating cecair dari pundi simpul saraf dengan jarum juga boleh dilakukan. Untuk disusuli dengan suntikan kortikosteroid untuk mengurangkan keradangan dan reaksi alahan. Teknik ini tidak akan selama-lamanya membuang sista simpul saraf yang disebabkan oleh lapisan rupanya terjejas yang mungkin akan mengisi semula, menyebabkan ketumbuhan itu kembali. Walau bagaimanapun, simpul saraf pundi betul-betul boleh memberi laluan jika menembusi dengan jarum steril empat atau lima kali.
Memberi sista simpul saraf yang urutan ringan biasanya pada siang hari akan membantu cecair untuk selut keluar dari kantung itu.
Jika tiada ini berkesan, anda sentiasa boleh memilih untuk rawatan pembedahan. Dalam operasi ini, sista simpul saraf yang dikeluarkan termasuk cecair dan lapisan itu. Sambungan ke meliputi tendon yang dibuang kulit cecair juga akan disekat.
Jika anda mendapati bahawa masalah itu tidak akan pergi seperti yang dirancang, anda akan mahu untuk berunding dengan profesional perubatan secepat mungkin. Dengan berbuat demikian, anda akan mendapati bahawa anda akan dapat untuk mendapatkan diagnosis yang terbaik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar