Senin, 09 November 2015

Ketumbar - Membongkar Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Ketumbar - Membongkar Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Ketumbar merupakan tumbuhan tahunan dengan batang yang semakin meningkat kepada ketinggian 70 sentimeter. Batang berongga dan berkedut adalah bercabang di bahagian atas. Bunga kecil berwarna putih atau cerah dalam warna. Mereka disusun dalam kelompok majmuk. Bunga tumbuhan pada bulan Jun dan Julai. Buah coklat atau kekuningan berbentuk seperti bola. Semua bahagian segar ketumbar mempunyai aroma yang tidak menyenangkan sama dengan pepijat.

Ketumbar adalah asli herba untuk Timur Mediterranean, Eropah Selatan dan Asia Selatan. Ia ditanam di taman-taman sebagai herba masakan dan tumbuhan perubatan di seluruh dunia. Buah-buahan biasanya digunakan untuk tujuan perubatan. Anda perlu mengumpul mereka apabila lebih daripada setengah (60-70 peratus) daripada kelompok telah menjadi coklat. Dgn rapi kelompok masak. Jika terdapat satu kawasan yang besar, anda perlu mengurangkan herba sama ada pada awal pagi atau pada waktu petang apabila ada embun. Ia adalah disebabkan oleh hakikat bahawa buah-buahan cenderung untuk jatuh jika anda memotong herba di siang hari. Berkas herba dan kering di tempat yang Berangin. Anda perlu meletakkan sesuatu di bawah tumbuh-tumbuhan kerana sebahagian daripada buah-buahan akan jatuh semasa pengeringan. Apabila herba kering, anda perlu mengeluarkan campur palsu.

Buah-buahan kering mempunyai aroma yang menyenangkan dan agak manis, rasa sedikit panas. Buah-buahan yang dikatakan mengandungi minyak pati kaya dengan linalool, geraniol, borneol dan terpenoid lain. Di samping itu, buah-buahan mengandungi sehingga 20 peratus minyak, protein, bahan-bahan pektin, asid organik dan bahan-bahan biologi aktif.
Buah-buahan ketumbar merangsang selera makan, memudahkan penghadaman dan mempunyai tindakan sedikit sedatif. Selain itu, mereka dikatakan memudahkan rembesan bronkus, mengurangkan kekejangan, merangsang rembesan hempedu, mencegah penapaian dan proses reput, serta, menghapuskan pengumpulan gas di dalam perut dan usus.
Campurkan buah-buahan ketumbar (2 bahagian), daun birch (1.5 bahagian), daun pudina (2 bahagian), stigma jagung (2 bahagian), bunga yarrow (2 bahagian) dan bunga yang kekal kuning (3 bahagian). Anda perlu menggunakan campuran herba membuat infusi atau merebus. Tanamkan satu sudu teh campuran herba dengan segelas air mendidih. Dalam usaha untuk membuat kemasukan itu, biarkan minuman berwarna untuk 15-25 minit dan tuang ia. Merebus hendaklah dibuat oleh mendidih berwarna pada api yang kecil selama 20-30 minit. Serahkan kepada minuman selama setengah jam dan tuang. Minum tiga perempat daripada kaca atau segelas ubat suam 3 kali sehari 30 minit sebelum makan untuk meningkatkan rembesan hempedu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar