Senin, 09 November 2015

Bagaimana untuk menghilangkan Jalapeno Burning Hands

Bagaimana untuk menghilangkan Jalapeno Burning Hands

Memasak adalah menyeronokkan, tetapi jika anda tidak berhati-hati dalam mengendalikan peralatan dapur atau beberapa bahan-bahan yang menjengkelkan seperti lada jalapeno, anda akan mendapat dalam kesusahan. Jalapenos diketahui mengandungi capsaicin, ia boleh menghasilkan sensasi yang terbakar jika ia mendapat berhubung dengan mana-mana permukaan kulit. Apabila menggunakan lada jalapeno, sama ada anda mencincang, hiris atau menghiris mereka, pastikan anda memakai sarung tangan supaya anda tidak akan mendapatkan kenalan dengan minyak itu. Anda tidak boleh menyentuh muka anda atau mana-mana kulit anda yang terdedah, apabila anda sedang membuat persediaan bahan ini. Selepas persediaan, jangan lupa untuk membasuh tangan anda dengan betul untuk memusnahkan sebarang tanda lada jalapeno. Tetapi apabila anda tidak bernasib baik dan dibakar, lebam merah atau tompok kulit merah akan muncul, dan juga kerana anda akan berasa panas seolah-olah kawasan yang terjejas membakar. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara untuk menghilangkan jalapeno terbakar, dan ini adalah beberapa remedi:

Untuk tindakan segera, basuh tangan anda dengan menggosok alkohol.
Menggunakan mangkuk limau atau jus oren untuk mencelup tangan anda dengan, atau anda juga boleh gosok kawasan yang terjejas dengan untuk melegakan rasa panas dari lada jalapeno.
Produk tenusu membantu menghentikan sensasi yang terbakar. Membuat pes daripada baking soda dan susu sejuk akan melakukan kerja. Biarkan ia kering terlebih dahulu sebelum mencuci dengan air sejuk. Dan anda boleh memohon sehingga lima kali untuk mengurangkan bengkak tangan anda.
Satu lagi cara untuk menggunakan produk tenusu untuk menghilangkan membakar jalapeno adalah di kawasan yang terjejas dengan sabun pencuci, dan kemudian meninggalkan mereka direndam selama 20 minit dalam semangkuk yogurt atau susu.
Melembapkan tangan anda dan gosok garam atau soda penaik dengannya untuk menenangkan sensasi yang terbakar.
Aloe vera mempunyai harta menenangkan, dan menggunakan ekstrak pada kawasan yang terjejas juga boleh melegakan perasaan terbakar.
Atau anda juga boleh menggunakan ubat gigi yang mempunyai kesan menthol untuk membantu melegakan bahagian yang terbakar. Anda biasanya boleh menggunakan mana-mana ubat gigi meletakkan sekitar rumah.
Anda akan mendapati bahawa manakala kesakitan hilang selepas masa, ia boleh membunuh dalam masa yang sama! Jika anda benar-benar bimbang, anda mungkin mahu pergi ke doktor tempatan anda ASAP untuk melihat apa yang dia / dia akan mengesyorkan. 99% daripada masa itu, ia tidak akan membawa maut, dan sebaliknya akan membakar pada masa itu, sehingga tidak ada perlu bimbang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar